woensdag 30 september 2015

Roll for Initiative

“Ik wil kijken of ik hen kan genezen” (Wijzend naar 4 rode plastic figuren op de kaart)

“Een leeft er nog, de anderen zijn inmiddels dood”

“Ow… Ik wil diegene healen met… Cure light wounds.. “ (Gooit een 8-zijdige dobbelsteen en telt bij het resultaat 3 op) Ik heel hem voor 7 punten.

“Ok, hij is nu stabiel. “

“Kan ik de anderen bekijken?”

“Ja.  De anderen zijn inderdaad overleden, 2 zijn huurlingen, de laatste is de wagenmenner die vond dat jullie een ander pad hadden moeten nemen”

“Oh? ….  Kan ik kijken of hij door die crossbow bolt is overleden?”

“Gooi maar een healing check om te zien of je dat weet”

(*Gooit een 20-zijdige dobbelsteen, gooit 17, en kijkt op zijn karaktervel*)  Dat is 17 plus…. 7… 24! “

“Je bekijkt de wond goed en als je de bolt eruit trekt zie je dat hij hierdoor niet is overleden, hij is met een mes neergestoken”

Een kort stukje van een recent spelletje Dungeons en Dragons, waarbij we na een aantal uur karakter maken ook nog even hebben kunnen spelen.  De volgende keer hebben we die karakters gelukkig al en kunnen we gewoon meteen verder met het samen vertellen van het verhaal! Vrij snel na dat stukje kwamen we erachter dat de andere wagenmenner die dit pad had aanbevolen wel erg veel geld had en hij bekende uiteindelijk dat hij door de vijand was ingehuurd om ons hierlangs te sturen.  Hij probeerde weg te rennen maar mijn karakter stuurde zijn wolf erachter aan.

Dungeons en Dragons, of D&D.  Een hobby voor nerds, maar ook:  Een fantastisch spel om je creativiteit en fantasie te prikkelen en te ontwikkelen, en om samen een verhaal te vertellen. De spelers en de DM (Dungeon Master)  samen vertellen dat verhaal, geleid door de DM, maar de spelers vormen het verhaal met hun acties.  Misschien had mijn Druïde dat lichaam niet onderzocht en waren we er nooit achter gekomen dat er een verrader onder ons was?  Misschien was het hoofd van de karavaan dan ook wel neergestoken, of waren we nog veel vaker aangevallen….

… Of misschien gebeurt dat toch nog wel… We weten het nog niet. 

Op 30 september in 1947 werd Dave Arneson geboren, die samen met Gary Gygax begin jaren 70 het spel Dungeons en Dragons heeft bedacht en gecreëerd.  We zijn hem zeker nog steeds dankbaar!  Over dat bedenken en de ontwikkeling sindsdien vond ik het boek “Of Dice and Men: The Story of Dungeons & Dragons and The People Who Play It” van David M. Ewalt erg interessant, en leuk om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten